Token LOUIS XVI HONI SOIT QUI MAL Y PENSE -wat is het? (In Dutch) [solved]

5 posts • viewed 61 times
  • Mijn vraag gaat over een munt die ik dacht van Lodewijk XVI te zijn met de spreuk "HONI soit qui mal y pense". Dit lijkt tegenstrijdig omdat het een Franse Koning is met de spreuk van een Engelse orde. Hierbij het waarneembare detail. De doorsnede is 21 mm en de kleur is geel koper. Gewicht ongeveer 1 gram. Langs de beeldzijde hebben we een naar rechts kijkend figuur. In de rand van de beeldzijde hebben we een tekst die begint met LUDXVI en die gevolgd wordt door twee moeilijker leesbare tekens. Het eerste teken zou een D kunnen zijn. Het tweede is helemaal onleesbaar en is niet noodzakelijk een letterteken. Deze tekst staat links van het beeld. Rechts van het beeld lees ik FR ET HA REX en een punt. (de H in HA is niet helemaal zeker, de andere lijken mij behoorlijk zeker). Langs de keerzijde heb je geen schrift in de rand, alleen streepjes. Er is een cirkel met een kroon, waarvan er links een rechtstaande leeuw is en links een rechtstaande eenhoorn. In der cirkel staat de tekst HONI SOIT MAL Y PENSE duidelijk leesbaar. de QUI uit de spreuk is moeilijker terug te vinden maar er zou een Q kunnen staan en een vork die de Y inhoudt, dus QY. Onderaan de cirkel staan er nog tekstjes. Het strat met wat ik lees als mogelijk DLEU of ELEU, daarna (duidelijk) ET en daarna M nog enkele onleesbare tekens en dan ER, eventueel gevolgd door nog een of twee tekens. Helemaal onderaan lees ik RE en dan tussen haakjes en heel duidelijk (ICR)en dan onmiddellijk na het haakje een P en eventueel nog een of twee tekens. Een zoektocht suggereerde: Voorzijde: portret naar rechts met de inscriptie “LUD XVI D G FR ET NAV REX” (Louis XVI, De Gratia Godi Franciae et Navarrae Rex). Keerzijde: een gekroonde kousenband (Order of the Garter) met omringend de tekst “HONI SOIT QUI MAL Y PENSE”
    en daaronder de wapenspreuk “DIEU ET MON DROIT”.  Kan deze token geIdentificeerd worden? Dank bij voorbaat.

A Counter Token of Nuremberg from ICH - Johann Christian Reich

If you like coins, medals and tokens with ship motives follow my new instagram account with regular updates @numisnautiker
From time to time I sell some coins on Ebay make sure to follow me @apuking on Ebay.

HONI SOIT QUI MAL Y PENSE 

is yes the correct wording - but there was no room for QUI so it got abbreviated 

to Q: lettering. There is no Y letter, it is just part of the design. 

The lowest part is RE PF with (in brackets) the designers initials. 

RE PF is another abbreviation, for RECHEN PFENNIG which are 

German words (as the jeton was made in Nuremberg) to 

mean a counting penny. 

LUD XVI D G FR ET NAV REX 

is almost correct - the last V is not there, 

so NAV is abbreviated to NA lettering. 

* * * * * * 

HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

is inderdaad de juiste formulering - maar er was geen ruimte voor QUI, dus werd het afgekort

tot Q: letters. Er is geen Y, het is slechts een onderdeel van het ontwerp.

Het onderste deel is RE PF met (tussen haakjes) de initialen van de ontwerper.

RE PF is een andere afkorting, voor RECHEN PFENNIG, wat

Duitse woorden zijn (aangezien de jeton in Neurenberg werd gemaakt) die

een telpenning betekenen.

LUD XVI D G FR ET NAV REX

is bijna correct - de laatste V ontbreekt,

dus NAV wordt afgekort tot NA letters. 

Token collector [1600-1899] with some coins

Thank you very Much for your reactions. I am revisiting a small collecition I gathered when I was in high school and now some 50 years later I am trying to identify those coins. This token was a particluarly difficult one. Would you know of a description of how you have to calculate with these tokens? 

Status changed to Solved (Johan Vercruysse, 26 Jul 2025, 08:47)

‘Would you know of a description of how you have to calculate with these tokens’? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeton 

which from there is also this 

https://en.wikipedia.org/wiki/Counting_board 

Also - https://www.mernick.org.uk/jettons.htm 

Token collector [1600-1899] with some coins

» Forum policy

Used time zone is UTC+2:00.
Current time is 04:18.